Smart vedlikehold av båtmotor

Vet du alt som er å vite om vedlikehold av båtmotorer? Erling Sande A/S er Europas eldste importør av Suzuki påhengsmotorer, og her får du selskapets beste bevaringstips.

Tips og råd før vinteren setter inn

Erling Sande A/S ble etablert i 1932 og er en av de eldste importørene i sin bransje. De er Europas eldste importør av Suzuki motorsykler og påhengsmotorer, og representerer merker som Arctic Cat snøscootere og ATV, Peugeot moped og MC, MV Agusta motorsykler samt Access og Hisun ATV i tillegg. Når det gjelder båtmerker fører selskapet per i dag Askeladden, Beneteau, Capelli, HR, Linder og Ryds. Stein Harald Jørgensen tipser om hva du kan gjøre for å bevare motoren best mulig:

Nå før vinteren er det ekstra viktig å spraye motoren med konserveringsspray på alle metalldeler for å unngå korrosjon, og dette bør også gjøres løpende gjennom båtsesongen. I tillegg er jevnlig utvendig vask og polering selvsagt positivt når det gjelder bevaring.

Gjør-det-selv eller eksperthjelp?

Det kan selvsagt være kroner å spare dersom man steller jevnt og trutt med båtmotoren sin. Spørsmålet er hva man med hell kan utføre selv av generelt vedlikehold, og hva som bør overlates til ekspertene. Stein Harald Jørgensen sier:

Dersom motoren er under 5 år gammel og man har garanti, bør man overlate motoren til en autorisert forhandler for årlig service. Det er viktig å huske på at dersom man foretar teknisk vedlikehold på motoren i garantitiden, kan man risikere å miste garantien om man gjør noe feil. Etter garantiperioden er det mange som gjør enkle småting selv, som eksempelvis oljeskift og bytte av tærezinker.

Suzuki med unike egenskaper

I tillegg til Suzuki fører Erling Sande flere andre modeller som selger nesten like godt. Stein Harald Jørgensen understreker at det er vanskelig å plukke ut en bestselger, men forteller at Suzuki båtmotorer besitter visse unike egenskaper som bidrar til å gjøre dem ekstra attraktive:

Alle Suzuki motorer fra 40 hk opp til toppmodellen på 300 hk har selvjusterende registerkjede uten skift intervall. Registerkjedet skal altså vare hele motorens levetid, og for deg som forbruker er det ensbetydende med mindre servicebehov. Ingen av de øvrige 4-takt motorene fra konkurrentene har akkurat den egenskapen.

De samme båtmotorene har også en intern nedgiring i drivakselsystemet som kalles ”offset drivaksel”. Dette er også eksklusivt for Suzuki, og betyr i praksis at Suzuki båtmotorer bruker propeller med større diameter enn konkurrentene. Dette gir god akselerasjon og lavere belastning på drevene i girhuset. Det er også et viktig poeng at Suzuki har markedets største utvalg av motorer med elektronisk bensin innsprøytning og såkalt «Lean Burn» kontroll for lavest mulig bensinforbruk. Og det er jo selvsagt en positiv egenskap forbrukerne setter stor pris på!

Sjøen for Alle - Noe for Alle

Utstyr og tilbehør
Seilbåt
Vannsport
Motorbåt
Underholdning

Følg oss på Instagram